loeshageman.reismee.nl

De vierde week: Hilltribe

Een hele goedemiddag allemaal,

Wederom allemaal bedankt voor de lieve berichtjes, dat doet mij goed

Laughing


Momenteel in Chiang Mai in een internetcafe.
Ik zal bij het begin van devorige week beginnen.

Vorige week zondag hadden we een taxi gepakt vanuit ons Hostel in Bangkok.
Deze taxi bracht ons naar het dichtsbijzijnde stationwaar we normaal altijd de bus pakken.
Eenmaal daar aangekomen moesten we een tijdje wachten voordat de bus er was en voordat hij dan vertrok.
Na meer als een uur te hebben gewacht vertrok de bus eindelijk,
We reden dit keer een route die ons niet bekend was.
Dat was vanwege de overstromingen geweest.
maar na een aantal uur dachten we allemaal dat we misschien in de verkeerde bus waren gestapt omdat we allemaal bergen in de verte zagen.
We hebben maar gewoon afgewacht en gelukkig kwamen we na zoveel uur in de bus zitten, eindelijk aan in Singburi.
Ik geloof dat we er 8 uur over hebben gedaan.

Normaal gezien zouden we om 18.30 uur opgehaald worden om naar de Hillbtribe te gaan, maar daar waren we zowiezo te laat voor geweest.
Gelukkig.. of misschien niet... werden we gebeld door Phil en hij zei dat er geen bussen reden langs Singburi die dan weer doorreden naar Chiang Rai.
Dus wat dan de bedoeling zou zijn was. Maandagmorgen terug naar Bangkok te gaan en vanuit daar de bus pakken rechtstreeks naar Chiang Rai.
Wij dachten dat het een grapje was, maar nee we moesten serieus maandagochtend om 11 uur terug naar Bangkok gaan!
Ik zag er zo erg tegenop om weer dat rotstuk in de bus te zitten.
We kwamen aan in Bangkok rond 16.00 uur en om 17.45 uur hadden we de bus naar Chiang Rai.
Over die rit hebben we ongeveer 15 uur gedaan.
De volgende ochtend kwamen we om 9.00 uur aan in Chiang Rai, HE-LE-MAAL gaar.....
Daar werden we opgehaald door Tho en nog een vrijwilliger die daar al een aantal weken zit.
We moesten in de open achterbak zitten van een soort Jeep en geloof mij, dat is echt niet comfortabel.
Na meer als een uur rijden waren we aangekomen in het hoge noorden in een dorp tussen de bergen. Een supermooi uitzicht!!!
Daar woont een stam: De Akha.
We kwamen op een terrein aan waar allemaal gezellige hutjes stonden gemaakt van hout en stro!
We hebben een aantal uur de tijd gehad om ons te settelen en alles gereed te maken.
Toen ontmoette we Gaang (weet niet of ik het goed spel) Zij heeft ons rondgeleid door het dorp.
We hebben het heilig water gezien, de tempel, de heilige plek, de school en een winkeltje in het dorp.
Het lijkt alsof je in de tijd terug gaat als je in dit dorpje loopt, zo primitief.
's avonds hadden Gaang en Tho voor ons gekookt.
De volgende dag, woensdag hebben we meegeholpen op het terrein met het bouwen van een muur. Je ziet het vast al voor je... Loes bouwt een muur!
Ik heb er foto's van gemaakt dus ik kan jullie dan ons masterpiece laten zien.
Het ziet er niet fantastisch uit, maar he.. we hebben ons best gedaan
Wink

Na de middagpauze hebben we houtstukken helpen verplaatsen.
Verder in de avonduren is er niets te doen, behalve optijd naar bed gaan en je wat vervelen.
Op de donderdag zijn we gaan helpen met het plukken van de rijst.
Wederom een schitterend uitzicht!
We gingen met de jeep richting de rijstvelden maar werden bovenop de berg afgezet om zo het stuk naar beneden te lopen.
Ik heb mij goed ingepakt omdat de zon stond te branden.
Ik had nooit gedacht dat rijst op deze manier zou groeien en dat het er zo uitzag.
Leuk om meegemaakt te hebben, maar het was heel hard werken. Vooral in de warmte die je niet bent gewend.
Na anderhalf uur hadden we het opgegeven en zijn we gaan eten daar in een hutje.
Na het middagmaal moesten we het hele stuk teruglopen.
Dat was dus echt niet meer grappig.
Door de brandende zon, omhoog lopen zonder water... in een woord, onverantwoord.
Ze hadden wel gezegd water mee te nemen, maar dat was al op tijdens het rijstplukken.
Ik vond dat zei wel voor wat water hadden mogen zorgen.
We kregen er allemaal slechte zin van en voelde ons er niet lekker door.
Daarna naar het dorp in de buurt gereden omdat we naar de dokter moesten.
Een meisje had ergens last van en bij mij zijn twee gaatjes van mijn oorbellen ontstoken geraakt. Heel smerig, heb er nu gelukkig een creme voor. Ziet er al beter uit.
Deze avond was erg speciaal.
De lokale mensen van het dorp ( Akha ) kwamen hun tradities tonen aan ons.
eerst vond er een ceremonie plaats waarbij de oudste ( ik ) eerst moest.
Ik moest mijn handen op elkaar lekker met mijn handpalmen naar boven. Eerst ontving ik ei met rijst, zout en chili. Dat moest ik uit mijn hand opeten.
Daarna kreeg ik een of andere sterke drank die zij zelf maken en thee. Deze moest ik allebei opdrinken.
Toen moest mijn linkerhand uitsteken en met mijn rechterhand mijn linkerelleboog ondersteunen om zo touwtjes om mijn polsen te laten knopen.
Deze ceremonie is er zodat je geest bij je blijft en je beschermt wanneer je uit het dorp gaat.
( vrijdag zal ik deze nog een keer moeten doen omdat ik dan wegga. Ook moet ik een ei eten wanneer ik vertrek. Weet niet precies de reden, maar het heeft te maken met bescherming )
Daarna kregen we de traditionele dans te zien en een man speelde op een soort fluit.
We hebben met ze meegedanst.
Ook zij wilde graag iets traditioneels zien vanuit ons eigen land.
Ik schaamde mij kapot, maar wij hebben de macarena gedaan met z'n vieren.
2 Zweedse meisjes een belgische meisje en ik.
Daarna hebben Floor en ik slaap kindje slaap gezongen, omdat het in de nederlandse taal is.
Weten zij veel wat dat betekend.....hahaha!!
Ik voelde mij echt voor blok gezet, maar zij vonden het helemaal geweldig.
Ik besefte pas daarna dat het eigenlijk heel bijzonder is om daar aanwezig te mogen zijn.
Om te kijken hoe zij leven en met hun Akha tradities omgaan.
Vrijdag zijn we in het dorp naar een klein winkeltje gegaan waar ze sieraden en tasjes zelf maken en versieren.
Daar heb ik een leuk beursje gekocht.
Na het middag eten zijn we vertrokken om naar de witte tempel te gaan kijken.
Wauw wauw en nog eens wauw.
Wat indrukwekkend was dat zeg!
We hadden helaas maar een half uurtje de tijd dus moesten er gehaast doorheen, maar dat was pas een kunstwerk.
We hebben toen 2 vrijwilligers afgezet op het busstation omdat zij maar een week bleven.
Wij zijn daarna naar het centrum van Chiang Rai gereden en hebben daar rondgelopen en wat gegeten.
Ook werd er een show gegeven van Ladyboys die daar optraden. Was leuk om een keer gezien te hebben.
Vanmorgen om 6.00 uur vertrokken met Tho, Matthia en Floor naar Chiang Mai.
We hebben best lang gezocht naar een hostel en daarna hebben we door het centrum gelopen.
We zijn van plan om nog een massage te gaan nemen en vanavond naar de Night market te gaan.
Morgen willen we met een organisatie ergens naar toe. Misschien een nationaal park of iets actievers.
Maandag gaan we terug en start de nieuwe week van de Hilltribe.
Meer daarover typ ik volgend weekend.

Zoals jullie weten heb ik besloten om 3 weken langer te gaan reizen samen met Floor.
In eerste instantie had ik zelf op internet gekeken voor mijn vlucht te veranderen.
Ik kon op de site kan KLM helemaal niks vinden om mijn ticket te wijzigen.
Ik heb hun een mail gestuurd maar zij konden mij niet helpen.
Ook d-reizen had ik gemaild omdat ik daar mijn vlucht had geboekt,
Ik had het extra bij hun geboekt omdat ik zeker wilde weten dat het wijzigbaar was.
Dat meisje dat mij toen had geholpen zei van wel, dus dan ging ik daarvan uit.
Uiteindelijk kreeg ik een mail van d-reizen met daarin dat mijn ticket niet wijzigbaar was...
Surprised
.... Ik hun een mail teruggestuurd en de winkel in roermond opgebeld.
Zij zeiden mij gelukkig dat het een interne fout was geweest en dat, dat geen consequenties voor mij zal hebben.
Dus die mevrouw is opzoek gegaan naar een andere vlucht voor mij en diezelfde avond kreeg ik telefoon dat ze iets had gevonden.
Dus nu kom ik terug op 22 December!
Ik heb er zo ontzettend veel zin in om ook het Zuiden te zien.

Bedankt allemaal voor het lezen van mijn verhalen.

Dikke kus

Reacties

Reacties

Kirsten

Ha Loes!

Wat maak je toch allemaal leuke dingen mee!
Super zeg!
En gelukkig is t toch nog gelukt met t wijzigen van je ticket!
Doe maar voorzichtig als je daar dalijk alleen met Floor in t zuiden van Thailand zit!
Vooral ook met al die overstromingen!
Geniet er nog van meid!

Dikke kus Kirsten

Louis

Hey Loes, kom je uberhaupt nog wel terug?

Mam

Hallo Loes,
Wat een ervaringen, gewoon duizelingwekkend. Leuk, dat je zo uitgebreid verslag doet, hebben we een beetje een voorstelling hoe het daar met je is en wat je beleeft.
Zie uit naar het volgende verslag.
Veel liefs en een dikke knuffel, Mams.

irma

Hoi Loes, wat een ritten met de bus.... kan me voorstellen dat het vermoeiend is.
Mooi dat je zo geniet van het land.
groetjes irma

Ine en Inge

Ha die lieve Loes!
Wat zul jij gaar zijn geweest van dat ge- bus.
En tof dat je nog meer weken lekker gaat genieten!
Geniet maar lekker verder en wij zijn benieuwd naar jou volgend verhaal!
Liefs, Ine en Inge

Yvonne

Ha die Loes,

Ik heb gisteren gehoord van Ine dat je een reisblog hebt. En via Inge de reisblog gegevens gekregen, zodat ik je reisavonturen in Thailand ook kan volgen!

Wat fantastisch dat je aan het reizen bent en vrijwilligerswerk aan het doen bent. Zo'n Aziatisch land is heel wat anders dan het miezierige Kikker(Neder)landje! Herken veel van je verhalen m.b.t. krakkemigge vervoersmiddelen, superaardige mensen, schrijnende armoede die je "overzees" ziet.

Zo te lezen red je heel goed, je bent een stoere meid :) Het bevalt je reuze in Thailand. Zelfs zo goed dat je nog verder gaat backpacken. Toppie beslissing! Als je zo aan het genieten bent, gewoon lekker doen :):):).

Much fun & take care,
Yvonne (vriendin van Inge & Ine).

sally en pap

Goedemorgen Loes,
Hier is de zomertijd weer ten einde. Het zonnetje schijnt lekker en we hebben zojuist jouw uitgebreide verslag gelezen van de eerste week in Akha.
Geweldig zo als jij je verhaal doet. We komen hier helemaal in de sfeer en zien jou daar lopen, rijst plukken en uitpuffen van een zeer vermoeiende busreis. Fijn dat het gelukt is met omboeken van je ticket.
Je moet er klaarblijkelijk wat voor over hebben. Maar dat is jou wel toevertrouwd. Geniet de komende week nog maar fijn in Akha en doe veel levenservaring op.
We gaan morgen weer starten na een week vakantie. Straks naar de jaardienst van opa en vanavond lekker steengrillen bij Dennis i.v.m. zijn verjaardag. We zien uit naar jouw volgende verslag en tot het volgende contact.
Heel dikke kus, pap. Uiteraard ook van Sally.

jan

Hallo Loes, Zondagochtend in Swalmen, het weer is goed het beloofd weer een mooie herfstdag te worden.
Dan zie ik beelden uit Thailand, met name uit het noorden en rondom de hoofdstad. Wat een water en wat een ramp voor de burgers. Maar wat ik ook zie op de beelden, mensen die toch een glimlach op het gelaat hebben. Waar wij in Limburg moord en brand schreeuwen als de Maas een paar centimeter buiten de oevers reedt tonen de Thais een glimlach en hebben vertrouwen dat het weer beter gaat worden. Wij kunnen daar nog iets van leren. Ik kan mij goed voorstellen dat al het gereis in gammele bussen en achter in open laadbakken van vrachtautos niet bepaald comfortabel is. Maar wel een geweldige ervaring om mee te maken. Je doet nu indrukken op die je je levenlang niet meer zult vergeten en die wellicht ook mede bepalend zijn in jouw oriëntatie wat verder te gaan doen als de reis is afgelopen. Ik wens je heel veel nieuwe ervaringen, sla ze op op de eigen harde schijf, dan kun je later alles nog eens herbeleven. Een unieke reis, waar je al van hebt genoten tijdens de voorbereiding, die nu heel veel nieuws brengt en die later weer herbeleefd worden. Zo geniet je eigenlijk nu en straks drie keer van je reis.
Heel veel goeds.
Jan Puper

Annette

Ha zusje,
geweldig om jouw verhalen te lezen. Je krijgt inderdaad een goede indruk van hetgeen je allemaal meemaakt!
Geniet van alles wat je nog gaat beleven.
Liefs Annette

oma stappers

Ha, die Loes. Ik heb je al een paar keer een berichtje
gestuurd maar denk dat ik wat verkeerd heb gedaan.
Nu hoop ik dat dit goed is. Wat maak je toch veel mee in dat mooie land. Vind het fijn dat je het goed bevalt.
Je ziet en beleeft nog eens wat.
Loes, ik heb je meen ik de tweede week geld gestuurd
voor foto's te plaatsen. Hoop dat je het hebt ontvangen.
Verder gaat hier alles z,n gewone gangetje.
Loes het gaat je goed en geniet er van.
Een dikke kus van oma en een knuffel van Ome Miel
Tot de volgende keer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!